Senast uppdaterad 2021-08-25
Informationen i detta PM kommer kompletteras/uppdateras löpande, var därför uppmärksam på förändringar och läs detta PM nära in på loppet.
Tävlingsdatum
Lördag 27 augusti 2022.
Anmälan
Alliansloppet 48 km MOTION:
399:- (från 4/4)
499:- (från 20/6) sista anmälningsdag 20/8
699:- Efteranmälan
Max antal deltagare 1 000 pers.
Alliansloppet 32 km MOTION:
449:- (från 4/4)
549:- (från 20/6) sista anmälningsdag 20/8
749:- Efteranmälan
Max antal deltagare 500 pers.
Alliansloppet 16 km MOTION:
499:- (från 4/4)
599:- (från 20/6) sista anmälningsdag 20/8
799:- Efteranmälan
Max antal deltagare 500 pers.
Alliansloppet Tävling/Elit 48 km
599:- (från 4/4)
699:- (från 20/6) sista anmälningsdag 20/8
899:- Efteranmälan
Antal anmälning plats tävling klass: 200 pers.
Ordinarie anmälan är öppen till och med Lördag 20 augusti 2022.
Information för Juniorer:
Junior Dam/Herr (H17-20, D17-20) födda 2002-2006 kan deltaga på alla distanser i Alliansloppet Motion 16-32-48km och Alliansloppet Tävling/Elit 48km.
Efteranmälan
Efteranmälan på plats på Fredag 26/8 och Lördag 27/8 Tid. TBD. Sista ordinarie anmälningsdagen är 20 Augusti 2022.
Alliansloppsarenan
Alliansloppsarenan med start och mål är i fallområdet i Trollhättan vid Hansenplatsen och Tunet.
Start
Starten sker på Oscarsbron i södra delen av Alliansloppsarenan.
Startleden är markerade med skyltar.
Banan
Banan följer samma sträckning som tidigare år (se karta nedan).Banan är tydligt uppmärkt med sprejade pilar på asfalten, pilar på stolpar och plastband. Kilometerskyltar visar åkt sträcka från start. Banvakter finns i alla stora korsningar.

OBS!
Vanliga trafikregler gäller – vägarna är EJ avstängda.
Ingen åkning på banan från 5 minuter innan start (”Clear course”).
Gäller även ledare, servicepersonal och supporters.
Höjdprofil

Starttider/Klasser
För detaljerat tidsschema se ”Startförfarande”.
Kl.08:00
Herrar och Damer Motion 48 km
Herrar och Damer Motion 32 km
Herrar och Damer Motion 16 km
kl. 11:45 Herrar Elit/Tävling 48 km
kl. 11:55 Damer Elit/Tävling 48 km
Startförfarande
För de starttider/klasser där antalet åkare är stort kommer startleden att startas två och två med två minuts mellanrum enligt tabellerna nedan.
Startled | Klass | Starttid |
---|---|---|
1 | Motion 48-1 | 08:00 |
2 | Motion 48-2 | 08:00 |
3 | Motion 48-3 | 08:00 |
4 | Motion 48-4 | 08:00 |
5 | Motion 32-1 | 08:00 |
6 | Motion 16-1 | 08:00 |
Startled | Klass | Starttid |
---|---|---|
1 | Herrar Elit - 1 | 11:45 |
2 | Herrar Elit - 2 | 11:45 |
2 | Damer Elit | 11:55 |
SAMTLIGA åkare inom en starttid/klass skall i god tid stå uppställda för start i respektive startled. Efter första start i sin starttid/klass rullar samtliga kvarvarande startled fram så att de främsta i nästkommande två startled står vid startlinjen. När dessa har startat rullar kvarvarande startled fram i väntan på sin start osv.
Det är gott om tid att förflytta sig, så ta det lugnt, visa hänsyn och följ funktionärernas instruktioner.
Seedning
Seedning för Alliansloppet baseras på:
-
- Resultat från Alliansloppet 2021 och Vasaloppet 2022
- Resultat även från Birkebeinerrenet, Tanumsloppet, Nybrorullen, UVK-rullen, Bessmerrullen och Klarälvsloppet och Båstad-Mölle.
- Eventuellt FIS-poäng
Parkering
Ingen parkering vid start och mål.
Tävlingsexpedition
Tävlingsexpeditionen finns på Alliansloppsarenaen bredvid nummerlappstältet.
Öppettider:
Fredag 26:e augusti kl. TBD
Lördag 27:e augusti kl. TBD
Nummerlappar
Nummerlapp och tidtagningschip hämtas i nummerlappstältet på Alliansloppsarenan.
Nummerlappsutdelningen är öppen:
Fredag 26:e augusti kl. TBD
Lördag 27:e augusti kl. TBD
Nummerlapp skall bäras på mage och rygg och får inte vikas.
Tidtagningschip skall fästas enligt instruktion som medföljer chipet.
Dusch/ombyte
Dusch och ombyte tillhandahålls i Arena Älvhögsborg (ca 1 km från start och mål) och är öppen kl 07:00 – 17:00.
Toaletter
Toaletter finns på Alliansloppsarenan.
Väskinlämning
Väskinlämning finns och sker på angiven plats på Alliansloppsarenan.
Säkerhet
Sportmannaskap och allas säkerhet är något vi prioriterar högt och du är en del av den!
Genom att var och en håller ett högt sportmannaskap innan och under tävlingen ser vi tillsammans till att undvika olyckor och sprida en god kultur inom sporten.
För att undvika olyckor i Alliansloppet gäller följande:
- Använd godkänd hjälm och skyddsglasögon.
- Följ direktiv från polis och Alliansloppets funktionärer!
- Använd hjul och övrig utrustning godkänd av Alliansloppet.
- Under loppet, håll till höger på vägen och hindra aldrig någon som vill köra om dig.
- Sakta ner i god tid innan skarpa kurvor!
- Det är inte tillåtet att köra på tävlingsbanan till och från langningszonerna under loppet!
- Vi rekommenderar att ni parkerar bilen på anvisade parkeringsplatser eller lämplig plats och promenerar in till langningszonerna.
- Alliansloppet tillhandahåller extra stavar vid toppen av första backen, efter Båberg samt langningszonen på Alliansloppsarenan.
- Langning av dricka, stavar mm får ej ske utanför uppmärkta langningszoner.
- Om en olycka inträffar är det din skyldighet att stanna och kontrollera om den skadade klarar sig själv eller behöver hjälp. Vid mindre skador ring Alliansloppet säkerhet: Reine Lundgren +46 790 790 529
- Ring 112 och begär ambulans om det är akut!
- Om en allvarlig olycka inträffar kommer loppet att pausas. Stanna på din plats och bilda ett led i den ordning du hade när olyckan inträffade. Avvakta order från tävlingsledningen och eventuell omstart.
Varvning och mål
OBS: För Alliansloppet Elit/Tävling finns ingen varvnings- eller målkorridor utan är hela vägen fri att åka på!
Alliansloppet Motion: varvning sker på Alliansloppsarenan. Håll höger sida av refug vid varvning och håll vänster sida vid målgång.
Banan kommer vara separerad från refugen ca 150 meter innan mållinjen fram till mållinjen. Målgång i fel fålla kan medföra diskvalificering.

Vätska
Vätska kommer erbjudas på två vätskedepåer (se bankartan):
- Innan vid Båberg (mitt på varvet)
- Efter mållinjen på start- och målområde.
Egen langning kommer endast att vara tillåtet i markerade langningszonerna, ”coaching zone” (se bankartan). Langning utanför dessa leder till diskning.
Endast ”stående langning” tillåten, dvs ej springa/cykla med åkare.
Skräpzoner
I vår ambition för ett hållbart event har vi fem skräpzoner på banan, vid våra två vätskestationer samt efter toppen av Landbergsliden, efter järnvägskorsningen innan Båberg samt på Allévägen (se Littering zone på kartan).
Lånestavar
Om olyckan är framme och din stav skadas erbjuder vi lånestavar vid tre olika stavdepåer (se bankartan):
- På toppen på ”startbacken” i samband med starten och sedan efter mållinjen i samband med varvningarna på Alliansloppsarenan
- I uppförsbacken efter Båberg
- Efter mållinjen på Alliansloppsarenan
Dessutom kommer en ”stavbil” följa täten av Damer ELIT 48 km och två stycken ”stavbilar” följa täten av Herrar ELIT 48 km. Åkare söker själva upp dessa (åker upp parallellt) för att erhålla stav.
När en åkare väljer att ta en stav av en funktionär noteras åkarens nummer, Staven skall återlämnas vid Nummerlappsutdelningen. Ej återlämnad stav kommer att faktureras. Den trasiga staven kommer kunna återfås vid Nummerlappsutdelningen, men vi kan inte lova någon exakt tidpunkt. Staven kan även återfås efter tävlingsdagen.
Egen stavutdelning är endast tillåten i markerade langningszoner, ”coaching zone” (se bankartan). Stavutdelning utanför dessa zoner leder till diskning.
Materialkontroll
Materialkontroll kommer att ske genom stickprov före loppet.
Utmed banan kommer vi filma vissa partier.
Efter loppet kommer de 200 första åkarna kontrolleras och därefter stickprov på övriga.
Samtliga funktionärer har rätt/skyldighet att rapportera åkare som har ”onormal” fart och dessa åkare kommer att kontrolleras extra efter loppet.
Otillåten utrustning/material medför diskning.
Åktidsbegränsning/”Repet”
Av säkerhetsskäl kommer utpassering på ett nytt varv på banan att stängas cirka kl10:30 för ALLIANSLOPPET MOTION
Brutet lopp
Om du är tvungen att bryta loppet måste du av säkerhetsskäl informera funktionärerna på arenan vid målområdet.
Om du inte anmäler i målet att du bryter betraktas du vara ute i banan och eftersök kommer att ske.
Du får INTE passera mållinjen med chip om du bryter.
Resultatlista
Resultatlista anslås på Alliansloppsarenan samt publiceras på hemsidan.
Protest
Eventuella protester skall inlämnas till tävlingssekreteraren senast 15 min efter att inofficiell resultatlista anslagits på resultattavlan, kostnad 500 SEK.
Sjukvård
Sjukvårdspersonal finns på Alliansloppsarenan och i stavbilarna utmed banan.
Räddningstjänst och funktionärer är informerade.
Om du behöver hjälp av sjukvårdspersonal ta dig antingen till Alliansloppsarenan eller kontakta en funktionär som tillkallar hjälp.
Sjukvårdspersonalen nås via Henrik Fryklund, +46 725-279 943
Har du egen telefon kan du alltid ringa 112!
Försäkring
Deltagare som är medlemmar i klubb ansluten till Svenska Skidförbundet (SSF) har ett visst försäkringsskydd.
Övriga deltagare är försäkrade via sin anmälan i Alliansloppet.
Avanmälan
Hinder för deltagande medför ej återbetalningsskyldighet för arrangören.
RaceID erbjuder Refund Protect som en extra tjänst för kunder som köper biljetter till ett evenemang på RaceID. Återbetalningsskydd låter deltagare kräva en fullständig återbetalning av sin registreringsavgift (inklusive eventuella extrautrustning och ytterligare produkter som köpts vid registrering) om deltagaren inte kan delta i ditt evenemang på grund av nödsituationer. Processen och återbetalningen täcks och hanteras av Protect Group.
Pris för deltagaren =10% av transaktionssumman.
Inställt arrangemang
Om loppet på grund av extraordinära omständigheter (force majeure) måste ställas in, deltagarna har två val:
- Överför anmälan för 2023.
- Få återbetalning av halva anmälningsavgiften.
Tävlingsform/Tävlingsregler
- Tävlingen sker enligt Svenska Skidförbundets regler.
- Tävlingen genomförs i klassisk teknik, all annan åkning är förbjuden och medför diskvalifikation. Utmed banan finns funktionärer som kontrollerar åktekniken med video. Tävlingen kommer att TV-sändas och en kontrollant kommer att följa TV-bilderna och har rättighet att diska åkare.
- Materialet i de hjul som är godkända att tävla på skall motsvara respektive tillverkares normalhjul benämnda typ 2 samt Elpex Rosa PU 2. Tävlingen följer Svenska Skidförbundets rekommendationer gällande hjul vid rullskidtävlingar. Läs mer om hjul här.
- Minst ett hjul på varje skida måste vara utrustat med backspärr.
- Hjälm och glasögon är obligatoriskt. Vid regn är glasögon frivilligt.
- Stavlängden får högst vara 83 % av skidåkarens kroppslängd plus 2 cm. (se ICR 2020, paragraf 343.8.2 på SSF:s hemsida). Kroppslängden mäts med skidpjäxorna påtagna när åkaren står på en plan yta. Stavlängden mäts från stavspetsen upp till handremmens överkant där den fäster i handtaget. Alla mått avrundas till närmast hela centimeter enligt: mindre än 0,5 cm avrundas nedåt och 0,5 cm eller mer avrundas uppåt,
- Deltagande sker på egen risk och varje anmälan är personlig och kan inte överlåtas
- Åkning sker på allmänna vägar och vanliga trafikregler gäller – Håll till höger.
Info Alliansloppet ELIT
Lagledarmöte
Per gemensamt beslut mellan SSF och Alliansloppet genomförs inget fysiskt
lagledarmöte för att minimera smittspridningsrisken.
Det digitala lagledarmöte kommer att genomföras fredag 26 augusti kl. TBD.
Länk till lagledarmötet här.
Presentationen kommer att publiceras efter mötet.
Prisutdelning
Prisutdelning sker efter att officiell resultatlista publicerats ca kl 14:30 i målområdet och annonseras av speakern.
För att erhålla prispengar förväntas segrare i Herrar samt Damer Alliansloppet 48 km ELIT även närvara på prisceremonin efter loppet.
Priser
Placering 1-6 i Herrar och Damer 48 km Alliansloppet ELIT
- 1: SEK 50 000
- 2: SEK 20 000
- 3: SEK 10 000
- 4: SEK 8 000
- 5: SEK 5 000
- 6: SEK 2 000
Spurtpris
Det kommer finnas spurtpriser till bästa dam respektive herr i Herrar samt Damer Elite 48 km.
Landbergsliden varv 2 : 5 000:- Damer och Herrar
Landbergsliden varv 3 : 5 000:- Damer och Herrar
Se bankartan för spurtprisernas placering.
Låneskidor
ALLA åkare i Alliansloppet Elit och Tävling klass Herrar och Damer48 km kommer att förses med skidor från Alliansloppet: SWENOR hjul nummer 3 från samma batch.
Låneskidor får inte testas innan tävlingen. Respektive åkare hämtar själv sina låneskidor 20-30 min innan start på väg till start på Oscarsbron.
OBS!
Det är respektive åkares ansvar att hämta och ta med låneskidorna till startledet.
Tävlingsledare och övriga funktionärer
Tävlingsledning:
Tävlingsledare: Mikael Jakobsson
Tävlingssekreterare: Niclas Lund
Banchef/säkerhetschef: Reine Lundgren
Jury
FIS Technical Delegate (TD): TBD
FIS Assistant TD: TBD
Tävlingsledare: TBD