< Tillbaka
Alliansloppet 2021

Tävlingsinformation / PM

Senast uppdaterad 2021-08-25

Informationen i detta PM kommer kompletteras/uppdateras löpande, var därför uppmärksam på förändringar och läs detta PM nära in på loppet.

Tävlingsdatum

Lördag 28 augusti 2021.

Anmälan

Alliansloppet 48 km OPEN:

599 kr -11 juni – 20 augusti (sista anmälningsdag)

Alliansloppet 32 km OPEN:

499 kr – 11 juni – 20 augusti (sista anmälningsdag)

Alliansloppet 16 km OPEN:

399 kr – 11 juni – 20 augusti (sista anmälningsdag)

Alliansloppet ELIT 48 km väntelista

Läs mer om Alliansloppet Elit kval här.

Ordinarie anmälan är öppen till och med fredag 20 augusti 2021.

Information för Juniorer:

Junior Dam/Herr (H17-20, D17-20) födda 2001-2005 kan deltaga på alla distanser i Alliansloppet OPEN (16-32-48km).

Anmälan

Efteranmälan

Ingen efteranmälan. Sista anmälningsdagen är 20 Augusti 2021.

Alliansloppsarenan

Alliansloppsarenan med start och mål är i fallområdet i Trollhättan vid Hansenplatsen och Tunet.

Start

Starten sker på Oscarsbron i södra delen av Alliansloppsarenan.
Startleden är markerade med skyltar.

Banan

Banan följer samma sträckning som tidigare år (se karta nedan).Banan är tydligt uppmärkt med sprejade pilar på asfalten, pilar på stolpar och plastband. Kilometerskyltar visar åkt sträcka från start. Banvakter finns i alla stora korsningar.

OBS!

Vanliga trafikregler gäller – vägarna är EJ avstängda.

Ingen åkning på banan från 5 minuter innan start (”Clear course”).

Gäller även ledare, servicepersonal och supporters.

Info Alliansloppet ELIT:

Inför målgång på tredje varvet i Herrar samt Damer ELIT 48 km går banan för tätåkarna i respektive klass på Vänersborgsvägen (ca 1.3 km innan mål) istället för på cykelbanan som varv 1 och 2. Jämfört mot tidigare år delar sig banan betydligt närmare mål (se även bankartan). Flaggvakter kommer tydligt signalera vilken bansträckning som gäller.

OBS!

OBS! Vägen är under den unika bansträckningen inför målgång avstängd för trafik och således tillåten för tävlande att åka på hela vägen!

Höjdprofil

Alliansloppet PM hojdprofil

Starttider/Klasser

För detaljerat tidsschema se ”Startförfarande”.

Kl.08:00
Herrar och Damer Open 48 km
Herrar och Damer Open 32 km
Herrar och Damer Open 16 km

kl. 11:45 Herrar Elit 48 km

kl. 11:55 Damer Elit 48 km

Startförfarande

För de starttider/klasser där antalet åkare är stort kommer startleden att startas två och två med två minuts mellanrum enligt tabellerna nedan.

StartledKlassStarttid
1Motion 48-108:00
2Motion 48-208:00
3Motion 48-308:00
4Motion 48-408:00
5Motion 32-108:00
6Motion 16-108:00
StartledKlassStarttid
1Herrar Elit - 111:45
2Herrar Elit - 211:45
2Damer Elit11:55

SAMTLIGA åkare inom en starttid/klass skall i god tid stå uppställda för start i respektive startled. Efter första start i sin starttid/klass rullar samtliga kvarvarande startled fram så att de främsta i nästkommande två startled står vid startlinjen. När dessa har startat rullar kvarvarande startled fram i väntan på sin start osv.

Det är gott om tid att förflytta sig, så ta det lugnt, visa hänsyn och följ funktionärernas instruktioner.

Seedning

Seedning för Alliansloppet OPEN baseras på:

    • Resultat från Alliansloppet 2019 och Vasaloppet 2021
    • Resultat även från Birken, Tanumsloppet, Nybrorullen, UVK-rullen, Bessmerrullen och Klarälvsloppet och Båstad-Mölle.
    • FIS-poäng

Läs mer om seedning här.

Info Alliansloppet ELIT Kval

Detta år kommer upplägget för Alliansloppet se annorlunda ut gentemot tidigare år. Två olika start/tävlingar kommer att arrangeras: Alliansloppet OPEN, 16-30-48 km och Alliansloppet ELIT.

Alliansloppet ELIT begränsad till landslagsåkare, Visma Ski Classics Pro Team åkare och åkare med en aktiv FIS kod under 200 FIS distanspoäng. Arrangören innehar rätten att dela ut wildcard till både damer och herrar.

Alliansloppet ELIT kommer att arrangeras med en gräns på 150 deltagare (Max 100 män – max 50 damer, detta är baserat på deltagarfördelningen från tidigare upplagor. Antalet startplatser för damer kan tillkomma om intresset är stort för damklassen).

Det kommer att finnas en väntelista till Alliansloppet Elit för åkare med en aktiv FIS kod och under 200 FIS distanspoäng. Ansökan öppnar 11 juni 2021 och kommer stänga 20 augusti 2021. Efter detta datum kommer inga ansökningar att godkännas. Urvalet av åkare baseras sedan på bäst FIS poängranking. Väntelistan och en preliminär startlista publiceras den 21 augusti och den slutliga startlistan presenteras den 27 augusti efter lagledarmötet, dagen före Alliansloppet.

Deltagarna som är utvalda men inte kommer åka uppmanas att meddela arrangören att de inte ska delta så snart som möjligt (senast vid lagledarmötet). Tomma startplatser tilldelas de åkare som står näst i kö på reservlista. En reservlista skapas utifrån bäst FIS poängs ranking.

För att genomföra din ansökan måste du genomföra följande steg:

  1. Registrera dig till Alliansloppet OPEN 48 km.
  2. Registrera dig i Alliansloppet väntelista (gratis). (Aktiv FIS Kod och under 200 FIS distanspoäng)
  3. Om du blir utvald att åka flyttas du automatiskt från Alliansloppet OPEN till Alliansloppet ELIT.

Parkering

Ingen parkering vid start och mål.

Läs mer om parkering här.

Tävlingsexpedition

Tävlingsexpeditionen finns på Alliansloppsarenaen bredvid nummerlappstältet.

Öppettider:
Lördag 28:e augusti kl 06:30 – 16:00

Nummerlappar

Nummerlapp och tidtagningschip hämtas i nummerlappstältet på Alliansloppsarenan.

Nummerlappsutdelningen är öppen:
Fredag 27:e augusti kl 18:00 – 21:00
Lördag 28:e augusti kl 06:30 – 11:30

Nummerlapp skall bäras på mage och rygg och får inte vikas.

Tidtagningschip skall fästas enligt instruktion som medföljer chipet.

Dusch/ombyte

Dusch och ombyte tillhandahålls i Arena Älvhögsborg (ca 1 km från start och mål) och är öppen kl 07:00 – 17:00.

Toaletter

Toaletter finns på Alliansloppsarenan.

Väskinlämning

Väskinlämning finns och sker på angiven plats på Alliansloppsarenan.

Säkerhet

Sportmannaskap och allas säkerhet är något vi prioriterar högt och du är en del av den!

Genom att var och en håller ett högt sportmannaskap innan och under tävlingen ser vi tillsammans till att undvika olyckor och sprida en god kultur inom sporten.

För att undvika olyckor i Alliansloppet gäller följande:

  • Använd godkänd hjälm och skyddsglasögon.
  • Följ direktiv från polis och Alliansloppets funktionärer!
  • Använd hjul och övrig utrustning godkänd av Alliansloppet.
  • Under loppet, håll till höger på vägen och hindra aldrig någon som vill köra om dig.
  • Sakta ner i god tid innan skarpa kurvor!
  • Det är inte tillåtet att köra på tävlingsbanan till och från langningszonerna under loppet!
  • Vi rekommenderar att ni parkerar bilen på anvisade parkeringsplatser eller lämplig plats och promenerar in till langningszonerna.
  • Alliansloppet tillhandahåller extra stavar vid toppen av första backen, efter Båberg samt langningszonen på Alliansloppsarenan.
  • Langning av dricka, stavar mm får ej ske utanför uppmärkta langningszoner.
  • Om en olycka inträffar är det din skyldighet att stanna och kontrollera om den skadade klarar sig själv eller behöver hjälp. Vid mindre skador ring Alliansloppet säkerhet: Reine Lundgren +46 790 790 529
  • Ring 112 och begär ambulans om det är akut!
  • Om en allvarlig olycka inträffar kommer loppet att pausas. Stanna på din plats och bilda ett led i den ordning du hade när olyckan inträffade. Avvakta order från tävlingsledningen och eventuell omstart.

Varvning och mål

OBS: För Alliansloppet ELIT finns ingen varvnings- eller målkorridor utan är hela vägen fri att åka på!

Varvning sker på Alliansloppsarenan: Håll höger sida av refug vid varvning och håll vänster sida vid målgång.
Banan kommer vara separerad från refugen ca 150 meter innan mållinjen fram till mållinjen. Målgång i fel fålla kan medföra diskvalificering.

Alliansloppet PM varvning mal

Vätska

Vätska kommer erbjudas på två vätskedepåer (se bankartan):

  • Innan vid Båberg (mitt på varvet)
  • Efter mållinjen på start- och målområde.

Egen langning kommer endast att vara tillåtet i markerade langningszonerna, ”coaching zone” (se bankartan). Langning utanför dessa leder till diskning.

Endast ”stående langning” tillåten, dvs ej springa/cykla med åkare.

Skräpzoner

I vår ambition för ett hållbart event har vi fem skräpzoner på banan, vid våra två vätskestationer samt efter toppen av Landbergsliden, efter järnvägskorsningen innan Båberg samt på Allévägen (se Littering zone på kartan).

Lånestavar

Om olyckan är framme och din stav skadas erbjuder vi lånestavar vid tre olika stavdepåer (se bankartan):

  • På toppen på ”startbacken” i samband med starten och sedan efter mållinjen i samband med varvningarna på Alliansloppsarenan
  • I uppförsbacken efter Båberg
  • Efter mållinjen på Alliansloppsarenan

Dessutom kommer en ”stavbil” följa täten av Damer ELIT 48 km och två stycken ”stavbilar” följa täten av Herrar ELIT 48 km. Åkare söker själva upp dessa (åker upp parallellt) för att erhålla stav.

När en åkare väljer att ta en stav av en funktionär noteras åkarens nummer, Staven skall återlämnas vid Nummerlappsutdelningen. Ej återlämnad stav kommer att faktureras. Den trasiga staven kommer kunna återfås vid Nummerlappsutdelningen, men vi kan inte lova någon exakt tidpunkt. Staven kan även återfås efter tävlingsdagen.

Egen stavutdelning är endast tillåten i markerade langningszoner, ”coaching zone” (se bankartan). Stavutdelning utanför dessa zoner leder till diskning.

Materialkontroll

Materialkontroll kommer att ske genom stickprov före loppet.

Utmed banan kommer vi filma vissa partier.

Efter loppet kommer de 200 första åkarna kontrolleras och därefter stickprov på övriga.

Samtliga funktionärer har rätt/skyldighet att rapportera åkare som har ”onormal” fart och dessa åkare kommer att kontrolleras extra efter loppet.

Otillåten utrustning/material medför diskning.

Åktidsbegränsning/”Repet”

Av säkerhetsskäl kommer utpassering på ett nytt varv på banan att stängas cirka kl10:30 för ALLIANSLOPPET OPEN

Brutet lopp

Om du är tvungen att bryta loppet måste du av säkerhetsskäl informera funktionärerna på arenan vid målområdet.

Om du inte anmäler i målet att du bryter betraktas du vara ute i banan och eftersök kommer att ske.

Du får INTE passera mållinjen med chip om du bryter.

Resultatlista

Resultatlista anslås på Alliansloppsarenan samt publiceras på hemsidan.

Protest

Eventuella protester skall inlämnas till tävlingssekreteraren senast 15 min efter att inofficiell resultatlista anslagits på resultattavlan, kostnad 500 SEK.

Sjukvård

Sjukvårdspersonal finns på Alliansloppsarenan och i stavbilarna utmed banan.

Räddningstjänst och funktionärer är informerade.

Om du behöver hjälp av sjukvårdspersonal ta dig antingen till Alliansloppsarenan eller kontakta en funktionär som tillkallar hjälp.

Sjukvårdspersonalen nås via Henrik Fryklund, +46 725-279 943

Har du egen telefon kan du alltid ringa 112!

Försäkring

Deltagare som är medlemmar i klubb ansluten till Svenska Skidförbundet (SSF) har ett visst försäkringsskydd.
Övriga deltagare är försäkrade via sin anmälan i Alliansloppet.

Avanmälan

Hinder för deltagande medför ej återbetalningsskyldighet för arrangören. Folksam kan återbetala din anmälningsavgift vid sjukdom och skada om du har tecknat avbeställnings- och olycksfallsförsäkringen Folksam Motionsloppsförsäkring Bas eller Folksam Motionsloppsförsäkring Stor

Inställt arrangemang

Om loppet på grund av extraordinära omständigheter (force majeure) måste ställas in, deltagarna har två val:

  • Överför anmälan för 2022.
  • Få återbetalning av halva anmälningsavgiften.

Tävlingsform/Tävlingsregler

  • Tävlingen sker enligt Svenska Skidförbundets regler.
  • Tävlingen genomförs i klassisk teknik, all annan åkning är förbjuden och medför diskvalifikation. Utmed banan finns funktionärer som kontrollerar åktekniken med video. Tävlingen kommer att TV-sändas och en kontrollant kommer att följa TV-bilderna och har rättighet att diska åkare.
  • Materialet i de hjul som är godkända att tävla på skall motsvara respektive tillverkares normalhjul benämnda typ 2 samt Elpex Rosa PU 2. Tävlingen följer Svenska Skidförbundets rekommendationer gällande hjul vid rullskidtävlingar. Läs mer om hjul här.
  • Minst ett hjul på varje skida måste vara utrustat med backspärr.
  • Hjälm och glasögon är obligatoriskt. Vid regn är glasögon frivilligt.
  • Stavlängden får högst vara 83 % av skidåkarens kroppslängd plus 2 cm. (se ICR 2020, paragraf 343.8.2 på SSF:s hemsida). Kroppslängden mäts med skidpjäxorna påtagna när åkaren står på en plan yta. Stavlängden mäts från stavspetsen upp till handremmens överkant där den fäster i handtaget. Alla mått avrundas till närmast hela centimeter enligt: mindre än 0,5 cm avrundas nedåt och 0,5 cm eller mer avrundas uppåt,
  • Deltagande sker på egen risk och varje anmälan är personlig och kan inte överlåtas
  • Åkning sker på allmänna vägar och vanliga trafikregler gäller – Håll till höger.

Info Alliansloppet ELIT

Lagledarmöte

Per gemensamt beslut mellan SSF och Alliansloppet genomförs inget fysiskt
lagledarmöte för att minimera smittspridningsrisken.
Det digitala lagledarmöte kommer att genomföras fredag 27 augusti kl. 19:00: Link to Team Captain’s Meeting Alliansloppet

Presentationen kommer att publiseras efter mötet.

Prisutdelning

Prisutdelning sker efter att officiell resultatlista publicerats ca kl 14:30  i målområdet och annonseras av speakern.
För att erhålla prispengar förväntas segrare i Herrar samt Damer Alliansloppet 48 km ELIT även närvara på prisceremonin efter loppet.

Priser

Placering 1-6 i Herrar  och Damer 48 km Alliansloppet ELIT

  • 1: SEK 50 000
  • 2: SEK 20 000
  • 3: SEK 10 000
  • 4: SEK 8 000
  • 5: SEK 5 000
  • 6: SEK 2 000

Spurtpris

Det kommer finnas spurtpriser till bästa dam respektive herr i Herrar samt Damer Elite 48 km.

Landbergsliden varv 2 : 5 000:- Damer och Herrar
Landbergsliden varv 3 : 5 000:- Damer och Herrar

Se bankartan för spurtprisernas placering.

Låneskidor

ALLA åkare i Alliansloppet Elit Herrar  och Damer48 km kommer att förses med skidor från Alliansloppet: SKIGO hjul nummer 3.

Låneskidor får testas: Lördag 28:e augusti kl 08:30 – 11:00

Testet sker vid kyrkan ca 200 m söder om målet på Alliansloppsarenan.
Skidorna märks med åkarens startnummer och lämnas åter in till SkiGo-personalen för att erhållas på väg till starten på Oscarsbron.

Respektive åkare hämtar själv sina låneskidor på väg till start på Oscarsbron.

Alliansloppet PM laneskidor

OBS!

Det är respektive åkares ansvar att hämta och ta med låneskidorna till startledet.

Tävlingsledare och övriga funktionärer

Tävlingsledning:

Tävlingsledare: Mikael Jakobsson
Tävlingssekreterare: Niclas Lund
Banchef/säkerhetschef: Reine Lundgren

Jury

FIS Technical Delegate (TD): Robert Erixon
FIS Assistant TD: Björn Westerström
Tävlingsledare: Mikael Jakobsson